Thuiswerken is op dit moment de norm voor menig kantoormedewerker. Al die mensen gebruiken werkapparatuur en een bureaustoel. Maar hoe zijn die eigenlijk verzekerd bij thuiswerken? Welke verzekering dekt de schade aan kantoorspullen als daarmee thuis wordt gewerkt? In eerste instantie is de eigenaar verantwoordelijk voor de verzekering. Heeft de werkgever bedrijfsapparatuur of inventaris aan zijn werknemer uitgeleend, dan is en blijft dat zijn eigendom. Schade moet hij zelf betalen of verzekeren, zie: Voor bedrijven - Nagtzaam Verzekeringen Fijnaart.
Schade buiten bedrijfsgebouw
Maar op welke verzekering kan de werkgever dan een beroep doen? In ieder geval niet op de inventarisverzekering, want deze kent geen buiten-de-deur dekking. Zodra de laptop en de ergonomische bureaustoel bij de werknemer thuis staan, is er dus geen dekking voor schade of diefstal.
Een zakelijke elektronicaverzekering biedt uitkomst voor de werkgever, maar deze moet dan wel buiten het bedrijfsgebouw gelden. En de vraag is wat dan afgedekt is: alleen brand en diefstal of ook schade door ongelukjes als omstoten, laten vallen en vloeistof morsen?
Inboedelverzekering van de werknemer?
Het kán, maar alleen als deze verzekering een dekking heeft voor geleende spullen, waar dan ook zakelijke goederen en elektronica onder moeten vallen.
Aansprakelijkheidsverzekering Particulieren van de werknemer?
Deze verzekering biedt geen dekking als er iets gebeurt met de spullen terwijl ze gebruikt worden voor het werk. Aansprakelijkheid is vaak gecompliceerd. Mocht er door toedoen van de medewerker iets buiten werktijd gebeuren met geleende kantoorspullen, dan is het de moeite waard om dit voor te leggen bij de aansprakelijkheidsverzekeraar.
Bruikleenovereenkomst
Een werkgever kan bij het uitlenen van apparatuur een bruikleenovereenkomst opstellen, die de werknemer ondertekent. Hierin staan onder meer afspraken over wie de eigenaar is en wie er verantwoordelijk is wanneer iets stuk gaat. En bijvoorbeeld dat de werknemer aansprakelijk gesteld kan worden als apparatuur verloren of beschadigd raakt door zijn nalatigheid of bewuste roekeloosheid. Een bruikleenovereenkomst is geen verzekering, maar kan misverstanden bij zowel werkgever als werknemer voorkomen.
Eigen laptop gebruiken voor werk
Natuurlijk kan een werknemer ook zijn eigen laptop en andere kantoorspullen gebruiken bij het thuiswerken. In dat geval is hij de eigenaar en in principe dus zelf verantwoordelijk bij schade.
Maar omdat de werknemer de laptop gebruikt voor werk, heeft de werkgever wel degelijk een verantwoordelijkheid. De werkgever doet er daarom goed aan om over het gebruik en de kosten van schade, onderhoud en slijtage afspraken te maken met zijn personeel. Hij kan bijvoorbeeld een kleine maandelijkse vergoeding betalen om die zaken als het ware af te kopen. Het maakt dan niet uit of de werknemer voor eigen rekening of op kosten van de zaak een laptop heeft gekocht. In beide gevallen is het goed om vast te leggen wie er verantwoordelijk is bij schade en wat er geregeld is.
Vragen?
Heb je vragen over thuiswerken en het verzekeren van kantoorspullen? Bel 0168-556888 of mail ons. Liever een afspraak? Geen probleem, u bent van harte welkom op ons kantoor of wij komen bij u op visite.
Neem ook eens een kijkje op onze website: www.nagtzaamverzekeringen.nl
Zie Nagtzaam verzekeringen en financieel advies in Fijnaart - Informatie over het kantoor (advieskeuze.nl) voor de ervaringen van anderen met ons kantoor